1. Anasayfa
  2. Fragmanlar
  3. Aşık Garip Kamil (Kamil Tezerdi) – Ne Hallerde Kaldın Şirin Gölbaşı / 6 Şubat Depremi Anısına Fragman İzle

Aşık Garip Kamil (Kamil Tezerdi) – Ne Hallerde Kaldın Şirin Gölbaşı / 6 Şubat Depremi Anısına Fragman İzle

«



Aşık Garip Kamil (Kamil Tezerdi) – Ne Hallerde Kaldın Şirin Gölbaşı / 6 Şubat Depremi Anısına #deprem #6şubat2023 #gölbaşı

Önemli Uyarı: Videolarda yer alan görüntülerin tüm hakları MGTube kanalına aittir. Görüntülerin illegal / korsan şekilde indirilip bir başka amaçla (siyasi, ekonomik, reklam, tanıtım vs.) kullanılması durumunda hukuki mercilere başvuru yapılıp ilgili kişiler hakkında yasal işlem başlatılacaktır !

Lisans Sahibi: MGTube

Youtube: https://www.youtube.com/c/MGTubee
Instagram: https://www.instagram.com/mgtubex
Facebook: https://www.facebook.com/mgtubex
Tiktok: mgtubex
Twitter (X): @mgtubex

GARİP KAMİL, Kamil Tezerdi (d. 01.06.1960 / ö. -)
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
Asıl adı Kamil Tezerdi olan âşık, 1 Haziran 1960’ta Adıyaman’ın Gölbaşı ilçesine bağlı Savran köyünde doğmuştur. Henüz altı aylıkken geçirdiği menenjit hastalığıyla gözlerini kaybetmiştir. Okula gidemeyen âşığın çocukluğu köyde tarım işleriyle uğraşan ailesiyle birlikte geçmiştir. Tezerdi, 1991 yılında kendisi gibi görme engelli olan ve aynı zamanda Mihrumah mahlasıyla şiirler söyleyen Nejla Hanım’la evlenmiştir. Evliliklerinden Didar ve Cem Onur adlı iki çocukları olmuştur (Fidan 2013).

Güneydoğu Anadolu’da bir Türkmen köyünde yaşayan âşık, çevredeki Bektaşî muhitlerle sürekli iletişim hâlinde bulunarak sanatını geliştirmiş, Bektaşilik öğretisi hakkında bilgisini artırmıştır. Aynı zamanda cemlerde bulunarak deyişler söylemiş, zakirlik yapmıştır. Bir cem esnasında Malatya’da saz yapımcısı olarak faaliyet gösteren Nurhaklı Ali Yıldız, âşığa bir saz gönderme sözü vermiş ve bir müddet sonra da sazı göndermiştir (Fidan 2013). Zaten gelenek içinde yetişen âşık, kısa sürede saz çalmaya da başlamış; saz eşliğinde deyişler, türküler söylemiştir. Saz çalmaya başladıktan üç yıl sonra da köye ziyarete gelen “Hacı Bektaş-ı Veli evlatlarından” diye nitelendirdiği Bektaş Ulusoy ve kendisi gibi âşık-zakirlerden Dertli Divanî’den “Garip” mahlasını almıştır. Aynı zamanda âşıklığa başlamada bir icazet olan bâdeyi/doluyu rüyada değil de köye gelen Bektaş Ulusoy’un elinden içmiştir.

“Bir yaz günü köylüler yaylada iken Bektaşi babalarından Mehmet Baba, köye Bektaş Ulusoy’un geldiğini bildirmiş, yayladakiler de apar topar köyle gelmişler. Babalar, Kamil’i gelenlere köyün âşığı olarak tanıtmışlardır. Bunun üzerine Bektaş Ulusoy, sofradaki tek bardaktan âşığa dolu sunmuştur. “Sofradakiler “Bir himmet et, bunun gözünü aç” demişler; Bektaş Ulusoy’un da “özünü mü istiyorsun, gözünü mü istiyorsun” şeklindeki sorusuna karşılık “Efendim, ben gözümü istemiyorum, gözü alsam ne yapayım; özümü bana ver yeter” diyerek karşılık vermiştir. Bunun üzerine Bektaş Ulusoy’un sunduğu badeyi içmiştir. Badeden sonra yanık yanık türküler söylemiştir. Âşığın pir olarak gördüğü Bektaş Ulusoy, “Artık benim âşığımsın” der ve Garip mahlasını verir. Aynı sohbette bulunan Dertli Divanî de onaylar” (Koçak 2013: 112-113).

Mahlasını aldıktan sonra dergâhta kendi şiirlerini de söylemeye başlayan âşık Adıyaman, Şanlıurfa, Gaziantep ve Kahramanmaraş’ın çeşitli ilçe ve köylerindeki cemlere katılmış, buralardaki âşıklarla icralarda bulunmuştur. Bölge dışından da birçok ilde icrada bulunan Garip Kamil, âşıklar bayramına katılmamıştır. Âşıkların yarışmasını, şiirlerin yarıştırılmasını doğru bulmadığını belirtmektedir. Âşık daha çok cemlerde ve çeşitli Alevi Bektaşi derneklerinin organizasyonlarında bulunmuş, deyişlerini söylemiştir. Televizyon ve radyodaki âşık programlarına davetli olarak katılan Garip Kamil, çağdaşı âşıklardan Çağlayanceritli Ali Ateş’le mektup yoluyla atışmaktadır. Ayrıca Almanya ağırlıkta olmakla birlikte Avusturya, Hollanda, İsviçre, Fransa gibi Avrupa ülkelerinde icralarda bulunmuştur. On beş yaşından beri saz çalan Garip Kamil’e 1995’te Kültür Bakanlığı tarafından “halk ozanı” kartı verilmiştir. Âşık aynı zamanda MESAM üyesidir.

Pir Sultan Abdal geleneğine bağlı şiirler söyleyen Garip Kamil; Nesimî, Harabî, Mahzunî Şerif ve Dertli Divani’den etkilenmiştir. Eserlerinde daha çok sevgi, aşk, barış ve özgürlük gibi evrensel konuları işlemekle birlikte insan yaşamına dair çeşitli duygular şiirlerinde tema olarak yer alabilmektedir. Tasavvuf eksenli eserlerinin yanında gündelik hayatta karşılaştığı bazı olumsuzlukları mizahî bir üslupla ele aldığı deyişlerine de rastlanmaktadır. Eserlerini irticâlen söyleyen Garip Kamil, icralarından çeşitli ses kayıtları alınmış olsa da şiirleri kitap olarak bir araya getirilememiştir. Sayısı tam olarak bilinmeyen eserlerinin yüzden fazla olduğu söylenebilir. Hakkında çeşitli çalışmalar yapılan (Şahin 2013; Belice 2016) âşık, “Bektaş Dost” ve “Yol Üzülmesin” adlı iki albümünde çoğunlukla kendi deyişlerini okumuştur. İlk albümünde Bektaş Ulusoy’un bir trafik kazasında ölümü üzerine söylediği “Bektaş Dost” eserinin yanında “Savran yöresinden ezgisi anonim, sözleri Arifzade’ye ait bir semaha da yer vermiştir. Semahın en hızlı bölümü…

Kaynak: http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/garip-garip-kamil-kamil-tezerdi

source

Bir Cevap Yaz

cakir Hakkında

Bir Cevap Yaz

Yorum yapabilmek için girişyapmalısınız.